OnLog erbjuder skräddarsydda lösningar för e-handelsföretag – allt kan lösas på distans, utan någon form av kontakt.
När Garnius var tvungna att omstrukturera sin verksamhet på grund av koronaviruset var det idealiskt att ha OnLog AS som leverantör av sitt lagersystem.
– Med dem får vi skräddarsydda lösningar, och då kan vi gå för guld från början, säger VD Raymond Østrem. Garnius är landets största nätbutik för garn och startades den 1 januari 2016. Egmont är nu majoritetsägare.
– Nu under situationen med koronaviruset har vi faktiskt haft mer att göra än någonsin tidigare, säger Raymond Østrem, VD för nätbutiken. E-handel är mer populärt än någonsin. Østrem säger att Garnius följer tiden och anpassar sig efter kundernas önskemål, bland annat genom att erbjuda flera alternativ för leverans så att kunderna inte behöver gå ut fysiskt för att hämta sina paket.
Behövde en samarbetspartner som kunde agera snabbt OnLog AS är leverantören av lagersystemet som Garnius använder för att optimera lagerprocesser och för att få effektiva och tidsbesparande leveranser av paket till sina kunder. Lagerhanteringssystemet är nära integrerat med nätbutiken, www.garnius.no.
– Detta gör vardagen lättare att hantera, eftersom data flödar sömlöst mellan systemen, säger Østrem.
– Vi är i en stark tillväxtfas där behoven förändras snabbt. Det var därför väsentligt för oss att ha en samarbetspartner som kunde agera snabbt och förstod branschen, tillägger han.
Valet av OnLog har haft stor betydelse När koronakrisen inträffade dök det naturligtvis upp nya utmaningar. Precis som de flesta andra företag var Garnius tvungna att snabbt anpassa sig till den nya situationen.
– Det blev mycket viktigt att få på plats en bra "hem till dörren"-tjänst för våra kunder. Tillsammans med vår e-handelsleverantör fick OnLog denna tjänst snabbt på plats, till glädje för våra kunder, säger Østrem. OnLogs lösningar har haft stor betydelse för Garnius.
– Utan dem hade vi varit tvungna att anpassa oss till andra system. Med OnLog får vi skräddarsydda lösningar som är anpassade för oss, säger Østrem.
– Berätta lite om hur ni har effektiviserat lagret?
– Vi har haft en 3x-effektivisering på lagret tack vare röstplockning. Nu håller vi också på med KPI-rapporteringar i systemet. Detta gör att det går från att vara ett logistiksystem till också att vara ett styrverktyg med tanke på ekonomirapportering och marknadsföring.
Utvecklat molnbaserat lösning OnLog startades för två år sedan med fokus på e-handel. Företaget märker av att e-handel, med hemleverans, utgör en allt större del av människors köpkraft. – Det första året ägnades åt att utveckla en molnbaserad logistiklösning med datautbyte mot de ledande e-handelsplattformarna, säger Jarle Hotvedt, VD för OnLog. Idag har de integration med alla stora e-handelsplattformar och levererar lagersystem både till 3PL-lager och renodlade nätbutikslager.
Kostnadseffektiv lösning
OnLog AS erbjuder att hjälpa nätbutiker som i dessa dagar har svårt att hålla koll på lager och få rätt varor skickade vid rätt tidpunkt, till sina nya kunder. OnLog har därför utvecklat en smartare, enklare och mer kostnadseffektiv lösning för mindre företag, med alla grundläggande funktioner. – För att lyckas med e-handel är logistik avgörande för framgång. Valet av plattform och partner kan begränsa möjligheterna till tillväxt, säger Hotvedt. Därför har OnLog AS skapat en lättversion av DreamWare, DreamWareGO, som passar för små nätbutiker och andra som vill börja med en logistiklösning utan att binda upp mycket kapital i en WMS-lösning. – Lösningen är färdigintegrerad med de vanligaste e-handelsplattformarna samt vissa bokföringssystem och kan enkelt skalas upp efterhand som företaget växer eller får andra behov, säger Hotvedt.